10 thoughts on “ὡς ὀλιγώρως. ἠνίδε καὶ Σαπφὼ Λεσβόθεν ἡ δεκάτη

  1. ει γάρ εφημερίων ένεκέν τινος, άμβροτε Μούσα,
    ημετέρας μελέτας διά φροντίδος ελθείν,
    ευχομένωι νύν αύτε παρίστασο, Καλλιόπεια,
    αμφί θεών μακάρων αγαθόν λόγον εμφαίνοντι

    Εμπεδοκλής

  2. Επιλέξατε ένα εξαιρετικό ποίημα της Σαπφώς. Μπήκα στον πειρασμό της αντιπαράθεσης με το πρωτότυπο, αλλά εφόσον το χαρακτηρίζετε απόπειρα απόδοσης, δε νομίζω ότι έχει σημασία.

    Μια γενική ερώτηση μόνο: γιατί επιλέγετε στην ποίηση το πολυτονικό και στα πεζά το μονοτονικό; Πρακτικοί λόγοι ή κάτι άλλο;

  3. Ίσις, εξαίσιο απόσπασμα. Ευχαριστώ.

    Χαρτοπόντικα, να είσθε καλά.

    Άμμε, γιατί όχι; κάντε την αντιπαράθεση, θα βρείτε ότι πρόκειται τουλάχιστον για πιστή απόδοση, άλλα είναι τα προβλήματά της. Ως προς το τονικό σύστημα, οι λόγοι για τους οποίους επιλέγω στην ποίηση το πολυτονικό είναι αισθητικοί, αλλά και λόγοι ακριβείας. Σε ελάχιστα πεζά έχω χρησιμοποιήσει πολυτονικό, και αυτά είναι ιδιαιτέρως αγαπημένα μου κείμενα, γι’ αυτό τους περιποιώ αυτήν την τιμή. Κάποια στιγμή θέλω να γράψω για το τονικό σύστημα, διότι με μεγάλη ευκολία πολλοί καταδικάζουν την πολυτονία ως … δεξιά και αντιδραστική, χρησιμοποιώντας δε τα ίδια επιχειρήματα που χρησιμοποίησαν οι κατήγοροι του (μονοτονιστή) Κακριδή στην περίφημη δίκη των τόνων.

  4. Δεν έχετε άδικο για το πιστό της απόδοσης, ενώ ταυτόχρονα ο λόγος σας είναι και νεοελληνικός και ποιητικός (προσόντα που δεν έχουν όλες οι μεταφράσεις αρχαίας λυρικής ποίησης).
    Όσον αφορά την αντίθεση πολυτονικού – μονοτονικού, νομίζω πως οι ψύχραιμες φωνές των “μονοτονιστών” δεν χρησιμοποιούν πλέον τέτοια πολεμικά επιχειρήματα. Δεν ξέρω κανέναν που να κατηγορεί ως αντιδραστική την Άγρα π.χ. επειδή εκδίδει σε πολυτονικό. Ως αισθητική επιλογή είναι νομίζω γενικότερα σεβαστή.
    Θα αμφισβητούσα το χαρακτηριστικό της μεγαλύτερης ακρίβειας, με μάλλον γνωστά επιχειρήματα, εφόσον όμως ετοίμαζετε σχετική δημοσίευση, θα τα φυλάξω για τότε.

Σχόλια

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...